Od 15. studenoga do 15. prosinca obilježavamo Mjesec borbe protiv ovisnosti – vrijeme kada posebno govorimo o važnosti zdravih izbora, samopoštovanja i odgovornosti prema sebi i drugima. Ovisnosti nisu samo cigarete, alkohol ili droga. Danas sve više mladih treba naučiti kako se odgovorno odnositi prema internetu, društvenim mrežama, videoigrama i mobitelima. Previše vremena na ekranu, stalno uspoređivanje s drugima ili ovisnost o „lajkovima“ mogu negativno utjecati na samopouzdanje, spavanje, školu i odnose s prijateljima.
Najčešće opasnosti na internetu:
- cyberbullying (elektroničko nasilje) – vrijeđanje, ismijavanje ili prijetnje putem poruka, grupa ili društvenih mreža
- lažni profili i nepoznate osobe koje traže osobne podatke ili fotografije
- pretjerano uspoređivanje s drugima na društvenim mrežama, što može dovesti do nesigurnosti i loše slike o sebi
- neprimjeren sadržaj (nasilje, govor mržnje, pornografija, poticanje na samoozljeđivanje ili mršavljenje)
- rizični izazovi (tzv. challenge-i) koji mogu biti opasni po život i zdravlje
Mogući znakovi upozorenja kod djece i mladih:
- dijete provodi sve više vremena online, zanemarujući školu, spavanje i obiteljske aktivnosti
- postaje uznemireno, ljuto ili tjeskobno kad mora prekinuti korištenje uređaja
- ima poteškoće s koncentracijom, pada školski uspjeh
- povlači se iz društva, izbjegava prijatelje i aktivnosti izvan ekrana
- skriva sadržaj koji gleda ili piše, često briše povijest pretraživanja
- pokazuje promjene raspoloženja, umor, nesanicu ili smanjenu motivaciju
Kako roditelji mogu pomoći
Roditelji imaju ključnu ulogu u zaštiti djece od ovisnosti o internetu, društvenim mrežama i tehnologiji. Najvažnije je biti prisutan, razgovarati i pokazivati zanimanje za dječji svijet. Redovito razgovarajte s djecom o tome što vole, što ih veseli ili muči, ali i o tome što gledaju, s kim se dopisuju i što dijele online. Takvi razgovori razvijaju povjerenje i otvaraju prostor da dijete potraži pomoć ako se nađe u neugodnoj ili opasnoj situaciji. Važno je zajedno dogovoriti pravila korištenja uređaja – kada, koliko i gdje se smiju koristiti. Primjerice, dobro je uvesti pravilo da se mobiteli ne koriste prije spavanja ili za vrijeme obiteljskih obroka. Roditelji su i najbolji uzor – ako sami pokazuju umjerenost u korištenju tehnologije, i djeca će lakše razviti zdrave navike. Djecu treba poučiti da nikada ne dijele osobne podatke, lozinke ili fotografije s nepoznatima, kao i da budu oprezna s onime što objavljuju na internetu. Potičite ih na društvene, kreativne i sportske aktivnosti uživo – druženja, volontiranje, glazbu, sport ili boravak u prirodi – jer upravo takvi sadržaji jačaju njihovo samopouzdanje i osjećaj pripadnosti.
Ako primijetite znakove ovisnosti, povlačenja ili emocionalne poteškoće, obratite se školskom stručnom timu (pedagogu, psihologu) – na vrijeme pružena podrška može napraviti veliku razliku. Djecu treba učiti da traženje pomoći nije znak slabosti, nego hrabrosti, i da se problemi uvijek mogu riješiti razgovorom, razumijevanjem i zajedništvom.
Kako škola može pomoći
Škola ima važnu ulogu u prepoznavanju i sprječavanju rizičnih ponašanja te u poticanju učenika na razvoj zdravih i odgovornih navika. Kroz nastavu, razredne sate i izvannastavne aktivnosti, učenici uče kritički razmišljati o onome što vide na internetu, prepoznati opasnosti i razlikovati stvarne od lažnih informacija. Učitelji, razrednici i stručni suradnici redovito razgovaraju s učenicima o sigurnosti na internetu, digitalnom bontonu i poštivanju drugih online, te potiču kulturu međusobnog uvažavanja i odgovornog ponašanja. Kroz radionice i projekte u sklopu Mjeseca borbe protiv ovisnosti, učenike se potiče da razvijaju samopouzdanje, empatiju i sposobnost donošenja zdravih odluka – jer snažno dijete teže postaje ovisno o bilo čemu.
Škola također može pomoći:
- pravovremenim prepoznavanjem promjena u ponašanju učenika (povlačenje, tjeskoba, slabiji uspjeh, nesanica, gubitak interesa),
- individualnim razgovorima i podrškom učenicima koji se suočavaju s poteškoćama,
- suradnjom s roditeljima – kroz radionice, predavanja i savjetovanja o sigurnosti djece u digitalnom okruženju,
- suradnjom sa stručnim institucijama i centrima za mentalno zdravlje,
- stvaranjem sigurnog i poticajnog školskog ozračja u kojem se svako dijete osjeća viđeno, prihvaćeno i vrijedno.
Uloga škole nije samo poučavanje, već i odgoj za život – pomoći djeci da izrastu u odgovorne, zdrave i samopouzdane osobe koje znaju kako se nositi sa stresom i izazovima modernog svijeta. Zajedničkom suradnjom učenika, roditelja i učitelja možemo stvoriti okruženje u kojem se svatko osjeća sigurno, podržano i povezano – i u stvarnom i u digitalnom svijetu.
Ovaj mjesec prilika je da svi zajedno – učenici, roditelji i učitelji – razmislimo o onome što nas čini stvarno sretnima i slobodnima. Zdrave navike, prijateljstvo, razgovor i podrška najbolji su način da čuvamo svoje zdravlje i spriječimo ovisnosti. Jer život je najljepši kad smo svjesni izbora koje donosimo.





